اخبار

هوش مصنوعی در سامسونگ S24 اولترا

سامسونگ گلکسی S24 اولترا نسل بعدی تلفن‌های همراه اختصاصی عکاسی است که حدود 12 سال پیش قرار بود با دوربین‌های عکاسی سامسونگ به آنها برسیم. دوربین‌های عکاسی که این شرکت مخترع آنها بود و در آن زمان به سیستم عامل اندروید مجهز بودند. اگرچه سامسونگ نتوانست ایده سیستم عامل اندروید در دوربین‌های عکاسی را ادامه دهد، ولی حالا می‌بینیم که یک دوربین عکاسی فوق‌العاده را به سیستم عامل اندروید خودش اضافه کرده است. این همان چیزی است که عکاسان از یک گوشی تلفن همراه انتظار دارند.

این روز ها دیگر چند عکس پی‌درپی گرفتن و ویرایش کردن انها در داخل گوشی، آرزوی عکاسان نیست. آنها دیگر منتظرند تا هوش مصنوعی مولد یا Generative بتواند عکس ها و فیلم‌هایی که می‌گیرند را هم همانجا در داخل دوربینشان ویرایش کنند.
حالا گوشی سامسونگ S24 اولترا قرار است در قالب نسل جدید گوشی‌های این شرکت، هوش مصنوعی را هم به دنیای عکاسی موبایل بیاورد. برای خیلی از ما که دوربین‌هایی مانند سونی RX100 را در زمان خودش انقلابی می‌دیدیم، حالا در برابر این گوشی، مثل دوربین‌های انعکاسی دو لنزی جعبه مانند به نظر می‌رسد.

البته هوش مصنوعی در دوربین‌های عکاسی هنوز آنقدر‌ها که فکر می‌کنیم قدرتمند نیست. اما بهرحال باید بپذیریم که دوربین‌هایی مانند همین سامسونگ S24 یا Pixel 8 Pro گوگل، پرچمدار استفاده از آن هستند.

 

معرفی هوش مصنوعی در عکاسی گوشی Samsung S24 Ultra

ما قبل از این هم هوش مصنوعی را در Google Pixel 8 Pro   دیده بودیم. مثلا در گوگل پیکسل، می‌توانید بعد از گرفتن یک عکس، صورت فرد را عوض کنید. اما در سامسونگ S24 موضوع جالب‌تر و عکاسی‌تر شده است! مثلا خود گوشی عکس شما را نگاه می‌کند و به شما پیشنهاد های ویرایشی می‌دهد. فرضا اگر روی صورت یک شخص سایه افتاده باشد، پیشنهاد حذف آن را می‌دهد یا اگر انعکاس تصویر را در شیشه ببینید، به شما پیشنهاد می‌دهد که آن را محو کند (انگار از فیلتر پلاریزه استفاده کرده باشید!). اینها ویرایش هایی هستند که تا همین چند سال پیش، یک عکاس باید کلی آموزش در فتوشاپ می دید تا انجام دهد.

سامسونگ S24 اولترا

 

مثلا در عکس بالا، خود دوربین پیشنهاد برطرف کردن سایه روی صورت و حذف بازتاب روی شیشه را داده است.

 

هوش مصنوعی در فیلمبرداری با S24 سامسونگ

چیزی که برای من جذاب بود، بخش فیلمبرداری با این گوشی بود. آپشن Instant Slow-Mo در فیلمبرداری سامسونگ S24 می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی، فیلم‌های عادی را تبدیل به اسلوموشن کند. این یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف کار با اسلوموشن در دوربین‌های واقعی را برطرف می‌کند.

در دوربین‌های واقعی، اسلوموشن خیلی خوب عمل می‌کند. مشکل اینجاست که ما به عنوان فیلمبردار نمی‌دانیم چه صحنه‌ای برای اسلوموشن مناسب است و معمولا خیلی از صحنه‌ها را در حالت عادی فیلمبرداری می‌کنیم و بعدا می‌فهمیم که ایکاش به صورت اسلوموشن فیلمبرداری می‌شدند.

سامسونگ S24 می‌تواند این مشکل را با هوش مصنوعی برطرف کند. یعنی حتی اگر فیلم را با سرعت عادی فیلمبرداری کرده باشید، می‌تواند آن را تا ¼ سرعت، کندتر کند. مثلا می‌تواند یک فیلم 4K را که با سرعت 30p گرفته شده است، تا 120 فریم بر ثانیه کند‌تر کند.
جالب تر اینکه این گزینه حتی روی ویدئو‌های اسلوموشن هم تاثیر می‌گذارد و مثلا می‌توانید یک ویدئوی Full HD با سرعت 240 فریم بر ثانیه را از یک ویدئوی اسلوموشن 60 فریم معمولی هم به دست اورید.

البته مانند خیلی دیگر از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مولد، اینجا هم گاهی اوقات برخی از فریم‌ها عجیب و غریب می‌شوند. اما چنین قابلیتی که مبتنی بر نرم‌افزار است، همیشه امیدوار کننده هستند. چون با پیشرفت پردازشگر‌ها و آپدیت‌های نرم‌افزاری، روزبه‌روز بهتر و قوی تر می‌شوند و آینده بسیار روشنی را برای آن متصور هستیم.

هوش مصنوعی سامسونگ S24 اولترا

 

ویژگی Instant Slow-mo Galaxy S24 (در عکس بالا) یکی از چشمگیرترین ابزارهای ویدیویی مجهز به هوش مصنوعی آن است.

البته من همچنین این کار را هم دوست داشتم که هر زمان که گلکسی اس 24 از هوش مصنوعی مولد برای تغییر و تقویت تصویر استفاده می کند، یک واترمارک ستاره مانند به تصویر اضافه می شود که مشخص شود این تصویر با هوش مصنوعی مولد دستکاری شده است. این یک حرکت کاملا معقول و درست است که می‌توان آن را بازتاب تلاش های سونی، کانن و نیکون برای مبارزه با دیپ فیک ها با فناوری امضای دیجیتال و ابتکار عمل اصالت محتوا (CIA) شرکت ادوبی دانست.

 

اشکالاتی که در هوش مصنوعی سامسونگ S24 اولترا می‌بینیم

یکی از اولین ایراداتی که برای این هوش مصنوعی در نظر می‌گیرم، یکسان شدن ویرایش های ما است. برای این موضوع بگذارید یک مثال بزنم:
خیلی از ما با برنامه Snapchat و ویرایش‌هایی که روی صورت انجام می‌دهد آشنا هستیم. مثلا یک ویرایش یا رتوش برای زیباسازی چهره خانم‌ها دارد که فارغ از اینکه خانم‌ها واقعا چه شکلی هستند و چه نور و رنگ پوست و آرایشی روی صورت آنهاست، روی چهره همه ایجاد می‌کند. اگر دقت کرده باشید، تقریبا همه دختران و خانم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی فعال و علاقمند به استفاده از این فیلتر‌های زیباسازی هستند، یکسان و شبیه به هم هستند!
واقعیت این است که هوش مصنوعی، هرچقدر هم که بخواهد متنوع عمل کند، بهرحال از یک سری الگوریتم‌های از پیش آماده تبعیت می کند و به همین دلیل هم چهره افراد هر طور که باشد، همه را شبیه به هم بازسازی می‌کند.
نگرانی من این است که ما چنین شباهت‌هایی را در عکس‌ها ببینیم. یعنی این میزان تنوعی که در عکس های افراد می‌بینیم از بین برود و عکس‌ها شبیه به هم شوند.

سامسونگ می گوید هدف دوربین مجهز به هوش مصنوعی این است که “خلاقیت شما را زنده کند”. من تصور می کنم که دقیقا برعکس، خلاقیت ما را کم می‌کند. اتفاقا مانند بهترین مولدهای هوش مصنوعی، این ابزار ویرایش گلکسی که از هوش مصنوعی برای ویرایش استفاده می‌کند عکس های فوق العاده خوبی را ایجاد می کند. عکس‌هایی که ایراد ندارند!
این هوش مصنوعی عکس‌های تعطیلات شما را طوری جلوه می‌دهند که انگار از دوربین یک عکاس حرفه‌ای بیرون آمده‌اند و هیچ ایرادی در آن وجود ندارد. اما بیایید وانمود نکنیم که هوش مصنوعی خلاقیت را تشویق می‌کنند. اتفاقا خیلی از عکس‌های واقعی ما پر از اشکال و ایراد هستند و این همان واقعی بودن آنها را نشان می‌دهد. هوش مصنوعی ممکن است فقط خاطرات ما را به طرز عجیبی یکدست کنند.

هوش مصنوعی سامسونگ S24 اولترا

 

یکی دیگر از قابلیت‌های ویرایشی در S24 سامسونگ، امکان جابجا کردن یک سوژه در تصویر است. این همان کاری است که قبلا هم در ویرایشگر جادویی گوگل دیده بودیم.

اگرچه این قابلیت را قبلا ادوبی (سازنده فتوشاپ) و گوگل پیکسل هم ارائه کرده بودند، اما ارائه آن از سوی سامسونگ که یکی از بزرگ‌ترین بازیگران دنیای تلفن‌های هوشمند است، موضوع دیگریست. حالا دیگر این قابلیت به دست خیلی از کاربران عمومی می‌افتد و احتمالا در آپدیت‌های نرم‌افزاری، به گوشی‌های موجود در بازار هم می‌رسد.
جابه‌جا کردن سوژه‌ها در عکس ها، بدون دانش گرافیکی، یعنی دیگر به هیچ عکسی نمی‌توانیم اعتماد کنیم. این یک جرقه بسیار مهم برای شروع یک آتش‌سوزی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.

بله می‌دانم که عوض کردن سوژه ‌ها و جابجا کردن آنها، سال‌هاست که در دنیای عکاسی جریان دارد. اما از حالا به بعد، گالری عکس های ما، بیشتر از اینکه یک آلبوم عکس باشد، یک دنیای رویایی شبیه به فیلم‌های پیکسار است که نه سندیت دارند و نه خاطره. آنها بی‌نقص و رویایی هستند. با این توضیح که “رویایی” بودن آنها بیشتر توی چشم است!

شاید فکر کنید که ایراد‌هایی که من می‌گیرم بیشتر شبیه به غرغرهای پیرمرد‌های گله دار از حذف اسب‌ها در برابر ماشین‌هاست. اما باور کنید، خیلی زودتر از چیزی که فکرش را بکنید، دیگر دوربین‌ها، عملکرد اصلی‌شان را فراموش می‌کنند و تبدیل به قلم‌موهای دیجیتال برای نقاشی‌هایی می‌شوند که حتی خلاقیت هم نخواهند داشت. چون سامسونگ دقیقا تاکید کرده که این ویرایش‌های دیجیتالی هوش مصنوعی تا سال 2025، به تمام گوشی‌های این شرکت که امکان دریافت آپدیت نرم‌افزاری دارند خواهد رسید.

سامسونگ S24 اولترا

 

البته هنوز مشخص نیست که کدامیک از این ویژگی‌ها قرار است رایگان یا با پرداخت حق اشتراک به گوشی‌های موجود در بازار برسند. اما بهرحال می‌رسند، رایگان یا پولی. هرچند که بعید می‌دانم دریافت حق اشتراک بتواند چنین قابلیتی را محدود کند.

هنوز یادمان نرفته است که یک زمانی BMW به طرز مضحکی سعی می‌کرد برای صندلی‌های گرم شونده در ماشین‌های خودش حق اشتراک دریافت کند. چون خیلی زود، ماشین‌های دیگر آن را به عنوان یک آپشن رایگان ارائه کردند و BMW هم بی‌خیال حق اشتراک خودش شد. (این موضوع شامل حال پراید و سمند نمی‌شود!)

 

شما دکمه را بزنید، ما بقیه‌ش رو انجام می‌دهیم

یک زمانی شعار کداک این بود: “YOU PRESS THE BUTTON, WE DO THE REST”. شاید این شعار در آن عصر، خیلی پیشرفته‌تر از چیزی بود که بتوان آن را باور کرد. حدود 135 سال پیش، واقعا فشار دادن یک دکمه و گرفتن یک عکس، به یک معجزه شبیه بود
حدود 5 سال یا کمی بیشتر و کمتر از ساخته شدن دوربین‌های هوشمند می‌گذرد و حالا ما وارد عصر بعدی دوربین‌های هوشمند شده‌ایم. عصری که در آن، ما یک گوشی پیشرفته و یک ربات هوش مصنوعی قدرتمند برای ویرایش عکس‌هایمان را در جیب داریم.
اگر بخواهیم با این فرمان جلو برویم، احتمالا “عصر بعدی”، طی دو سه سال دیگر آغاز بشود.

هوش مصنوعی سامسونگ S24 اولترا

 

راستش را بخواهید اصلا مهم نیست عصرهای مورد نظر ما را چه کسانی شروع می‌کنند. اولین دوربین DSLR که امکان فیلمبرداری پیدا کرد، نیکون بود. اما عصر فیلمبرداری با دوربین‌های DSLR را کانن آغاز کرد.

به همین شکل، اولین هوش مصنوعی را در گوگل پیکسل 8 پرو دیدیم، اما بارو دارم که عصر استفاده از هوش مصنوعی مانند Edit Suggestion و Generative Fill  با سامسونگ S24 اولترا آغاز شده است. فکر می‌کنم که امروز در شروع یک اتفاق جدید قرار داریم.

سال‌ها پیش، عکاسی کردن برای نقاشان و مجسمه‌سازان و بسیاری دیگر از هنرمندان، به عنوان برداشتی بی‌روح و مرده از خلاقیت واقعی مورد تمسخر قرار می‌گرفت. شاید هم ویرایش مولد همینطور باشد. شاید چند سال دیگر افرادی مانند من را هم جذب کند. اما امروزه خود عکاسی، همان هنری است که افرادی مثل من به خاطر دور شدن از آن و رفتن به آغوش هوش مصنوعی، نگرانش می‌شوم.

بخش‌های فنی و نرم‌افزاری گوشی سامسونگ S24 اولترا را در ویدئویی که در کانال منتشر کردیم بررسی کردیم. اینجا هم درباره بخش‌های فرهنگی و آینده‌نگری این هوش مصنوعی گفتیم. تا نظر شما چه باشد و چه فکری داشته باشید.

1 نظر در “هوش مصنوعی در سامسونگ S24 اولترا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.